تغذیه مناسب پیش از ورزش - قسمت دوم
ساعت ۳:۳۳ ‎ب.ظ روز پنجشنبه ۳٠ آبان ۱۳۸٧  

تغذیه مناسب لازمه ورزشکاران

تعداد اندکی‌ از اشخاص‌ درصورت‌ مصرف‌ کربوهیدرات‌ در طول‌ یک‌ ساعت‌ قبل‌ از ورزش‌ ، بدنشان‌ عکس‌العمل‌ شدیدی‌ نشان‌ می‌دهد که این موضوع قابل بررسی است.

آیا غذاهای‌ با شاخص‌ گلیسمی‌ پایین‌، بهتر است؟

شاخص گلیسمی یا (GLYCEMIC INDEX) میزان تأثیر ماده غذایی کربوهیدراتی را در افزایش قند خون نشان می دهد.

 

غذاهای‌ محتوی‌ کربوهیدرات‌ اثرات‌ متفاوتی‌ بر روی‌ قند(گلوکز) خون‌ دارند. مواد خوراکی با شاخص‌ گلیسمی‌ پایین‌ مثل سیب، گلابی، گریپ فروت، لوبیا، عدس، آلبالو، گیلاس، انجیر، برگه زردآلو ، هلو، آلو ، بستنی ، شیر، ماست، سوپ گوجه فرنگی و بادام زمینی باعث‌ آزاد سازی‌ آرام‌ و پیوسته گلوکز در خون‌ می‌شوند در حالی‌ که‌ مواد خوراکی با شاخص گلیسمی‌ بالا مثل عسل، شکلات، ذرت، نان سفید، کشمش، آب نبات ، بیسکویت، هویج، آب پرتقال، کدو حلوایی و سیب زمینی پخته باعث‌ افزایش‌ سریع‌ و کوتاه‌ مدت‌ گلوکز خون‌ می‌شوند.

در نظر داشته‌ باشید بسیاری‌ از غذاهای‌ با GI پایین‌ مثل‌ عدس‌، فرنی‌ و حبوبات‌ ممکن‌ است‌ مناسب‌ نباشند و احتمال‌ اینکه‌ باعث‌ ناراحتی‌ معده‌ شوند نیز زیاد است‌

کلمات کلیدی: تغذیه ورزشی
مهمترین علل آسیب دیدگی ورزشکاران
ساعت ۱٠:٤۸ ‎ب.ظ روز سه‌شنبه ٢۸ آبان ۱۳۸٧  

درهنگام اجرای تمرینات ورزشی خطرات متعددی ورزشکار را تهدید می کندوممکن است آ سیبهای متفاوتی ایجاد گردد.مهم ترین عللی که موجب آسیب دیدگی ورزشکار می شود رامیتوان به صورت زیر دسته بندی کرد

1) عوامل مربوط به ورزش کار ومربی:

الف) بی توجهی :
عدم رعایت دقیق قوانین ورزشی می تواند موجب مخاطرات جدی شود.
ب )تکنیک ضعیف:
یادگیری غلط مهارت های حرکتی میتواند سبب آسیب شود.
ج )خستگی:
فشار بیش از حد و طولانی و خستگی متعاقب آن میتواند عاملی مستعد کننده برای ایجاد آسیب شود.
د ) انتظار بیش از حد از ورزشکار:
عدم شناخت ورزش کار و مربی از حد نهایی قابلیتهای جسمانی فرد می تواند دلیل دیگری برای ایجاد آسیب شود.
هـ ) عدم آمادگی جسمانی کافی:
عدم وجود هماهنگی بین فاکتورهای آمادگی جسمانی ورزشی می تواند از عوامل ایجاد آسیب باشد.
و ) عدم وجود آمادگی روانی:
نداشتن آمادگی روانی مناسب جهت انجام فعالیت های ورزشی میتواند سبب ایجاد آسیب گردد.
ز ) آسیب های قبلی:
سابقه آسیب در یک موضع خاص, فرد را برای یک آسیب مجدد مستعد می کند.


کلمات کلیدی:
مراقب قلب خود باشید
ساعت ۱٠:٤٢ ‎ب.ظ روز سه‌شنبه ٢۸ آبان ۱۳۸٧  
قلب

قلب، عضوی عضلانی و تو خالی است که در قسمت پایین قفسه سینه، در پشت و سمت چپ استخوان جناغ سینه قرار گرفته است. اندازه ی قلب هر فردی به اندازه ی مُشت دست اوست.

این عضو قوی و پُرکار، خون را به همه بخش‌های بدن اعم از سلول‌ها، عضلات، استخوان‌ها و اعضا پمپ می‌کند.

از دیدگاه یک متخصص قلب، قلب چه تعریفی دارد؟

در تمام طول زندگی، قلب با سرعتی حدود یک بار در ثانیه می‌تپد و حین فعالیت بدنی این سرعت به میزان قابل‌توجهی افزایش می‌یابد.

وزن قلب حدود 500 گرم است، با این حال در هر دقیقه حدود پنج لیتر خون یا بیشتر را پمپ می‌کند. قلب روزانه 7500 لیتر خون را به داخل دستگاه گردش خون پمپ می‌کند. خونی که به وسیله قلب جریان می‌یابد، نیازهای غذایی و اکسیژن سلول‌ها را تامین می‌کند.

دستگاه گردش خون که خون در داخل آن جریان می‌یابد از دو نوع رگ اصلی تشکیل شده است:


کلمات کلیدی:
تغذیه مناسب پیش از ورزش - قسمت اول
ساعت ۱٠:٤٦ ‎ب.ظ روز یکشنبه ٢٦ آبان ۱۳۸٧  

تغذیه مناسب پیش از ورزش

خیلی از ورزشکاران از اینکه موقع تمرین انرژی لازم را ندارند و نمی توانند از حداکثر توانشان بهره ببرند، شکایت دارند. کلید حل این مشکل می تواند در تغذیه قبل از تمرین ورزشی نهفته شده باشد. مطلبی که در ذیل آمده می تواند تا حدود زیادی به افراد ورزشکار کمک کند تا بازدهی بهتری در حین تمرین داشته باشند.

معمولا ورزشکاران‌ بر روی‌ غذای‌ قبل‌ از ورزش‌ تاکید زیادی‌ دارند و باور دارند که‌ این‌ امر، عنصر کلیدی‌ در اجرای‌ حرکات‌ ورزشی‌ است‌. باید به‌ یاد داشته‌ باشیم‌ غذایی‌ که‌ در طول‌ دوره‌ تمرین‌ نیز مصرف‌ می‌شود، مهم است. غذایی‌ که‌ قبل‌ از تمرین‌ خورده‌ می‌شود، باید به‌ عنوان‌ یک‌ موقعیت‌ خوب‌ برای‌ تنظیم‌ صحیح‌ میزان‌ کربوهیدرات‌ و مایعات‌ بدن‌ در نظر گرفته‌ شود و راحتی ورزشکار را در طی ورزش تضمین‌ کند.

عموماً هضم‌ غذاهای‌ پرچرب‌، پر پروتئین‌ و پر فیبر نسبت‌ به‌ بقیه‌ غذاها نیاز به‌ وقت‌ بیشتری‌ دارد و ممکن‌ است‌ باعث‌ ناراحتی‌ معده‌ در طول‌ ورزش‌ شود

چه‌ زمانی‌ باید غذا بخوریم‌؟


کلمات کلیدی: تغذیه ورزشی
نقش میان وعده ها در سلامت دانش آموزان
ساعت ٩:٠۱ ‎ق.ظ روز جمعه ٢٤ آبان ۱۳۸٧  

بسیاری از الگوهای رفتاری بزرگسالان و عادات غذایی آن ها، در سنین کودکی شکل می گیرد و در سنین بزرگسالی کمتر قابل تغییر است. با توجه به این که کیفیت و کمیت الگوی غذایی نقش بسزایی را در سلامت و یا بروز بیماری های مختلف ایفا می کند، پس توجه به چگونگی شکل گیری عادات و الگوی مصرف غذایی کودکان، می تواند حائز اهمیت باشد.

در سنین قبل از مدرسه علایق غذایی کودکان منحصراً تحت تاثیر محیط خانواده است؛ ولی به محض ورود به مدرسه ، کودکان از محیط خانه دور شده و ساعاتی از روز را در مدرسه و جدا از خانواده در کنار همسالان سپری می کنند ، بنابراین عادات و انتخاب های غذایی آن ها کم کم تغییر کرده و تحت تاثیر محیط و شرایط جدید قرار می گیرد.


کلمات کلیدی: تغذیه ورزشی
بهترین تغذیه در زنگ تفریح مدرسه
ساعت ۸:٥٩ ‎ق.ظ روز جمعه ٢٤ آبان ۱۳۸٧  

بعد از یک روز طولانی در مدرسه، بچه‌ها با گرسنگی به خانه می‌‌آیند.

آیا فکر کرده‌اید که، برای کودکتان چه غذایی درست کنید؟ آیا آن غذا را دوست دارد یا نه؟

آیا غذایی را که شما با اشتیاق درست کرده‌اید، می‌خورد؟ و یا از شما غذای دیگری می‌خواهد؟

تمام این ها مسائلی است، که فکر مادران را به خود مشغول داشته است. والدین می‌خواهند که فرزندانشان سالم و سرحال باشند. آنها پول برای خرید خوراکی، به فرزندان خود نمی‌دهند، زیرا غذای داخل خانه را سالم می‌دانند. امّا تا به حال فکر کرده‌اید که اگر فرزندانتان غذای خانه را دوست نداشته باشند، چه باید کرد؟


کلمات کلیدی: تغذیه ورزشی
اندازه دور کمر مهم است
ساعت ۸:٥۱ ‎ق.ظ روز جمعه ٢٤ آبان ۱۳۸٧  

در سراسر جهان، چاقی به‌عنوان یک مشکل سلامت همگانی مطرح است.

چاقی چند علتی است و درمان آن ساده نیست. چاقی می‌تواند در ایجاد و وخامت برخی بیماری‌ها تأثیر داشته باشد، مانند: بیماری‌های قلب و عروق ، دیابت نوع دوم، پُر فشاری خون ، سکته مغزی ، برخی سرطان‌ها و مشکلات مفاصل زانو و کمر.

سهل انگاری در درمان چاقی رایج است. متأسفانه در اغلب افراد، تمام ریشه‌های چاقی مد نظر قرار نمی‌گیرند، از این رو نتایج درمان‌ها به سرعت رنگ می‌بازند.

دسترسی بی حد و مرز به غذاهای کم حجم ولی پُر انرژی، عدم‌تحرک کافی به واسطه زندگی مدرن امروزی و تاثیر وضعیت ژن‌های به ارث رسیده از والدین، از بارز‌ترین موارد مؤثر در افزایش وزن به شمار می‌روند.

این در حالی ‌است که متأسفانه نه تنها بیماران، بلکه گاهی پزشکان هم درباره چاقی بحثی را پیش نمی‌کشند و افراد در معرض چاقی را به درمان و پیشگیری تشویق نمی‌کنند.


کلمات کلیدی:
زنان و افسردگی
ساعت ۸:٥٥ ‎ب.ظ روز جمعه ۱٧ آبان ۱۳۸٧  

زندگی پر از فراز و نشیب های روحی است و زمانی که چرخ زندگی در سرازیریبیفتد ، نشیب های روحی تداوم یافته ، عملکرد طبیعی فرد مختل میشود  و امکان بروز یک بیماری جدی و رایج به نام"افسردگی" افزایش خواهد یافت . افسردگی، روح ، جسم ، ذهن و رفتار فرد را درگیر می کند. امکان بروز این بیماری هم درزنان وهم در مردانوجود دارد، اما بنا به دلایلی زنان دو برابر مردان به این بیماریمبتلامی شوند.

در کشور آمریکا در حدود 19 میلیون نفر ( 10/1 بزرگسالان ) مبتلا به افسردگی هستند . پژوهشگران نشان داده اند که شرایط بیولوژیکیو شیوهیزندگی، از عوامل  روانی – اجتماعی  علت ابتلای بیشتر زنان به این بیماریست . از این رو اشاره به دو نکته حائز اهمیت است:

1-هر فردی به دلیل خاص خود ، ‌به این بیماری مبتلا می شود و حتی دو نفر از مبتلایان به دلایل مشابه ، دچار افسردگی نشده اند .

2ـعلائم افسردگی در بیشتر مواقع بروز می کند ، ولی زمانی که شخص،عزیزی را از دست می دهد، ‌احساس اندوه، ناامیدی و کاهش توانایی های روزمره،علائمی عادی به نظر می رسند.

همانطور که ذکر شد ، زندگی مملو از فشارهای روانی ، کار زیادوخسته کننده ، بیکاری دراز مدت ، در گیری ها و مشکلات خانوادگی و مالی ، تحریک پذیری فرد را افزایش خواهد داد . از آنجا که میزان تحمل فرد محدود است ، تا نقطه ای خاص می تواند تحریک شده و تجربه های مطلوب را پشت سر بگذارد. اما زمانی که تحریک احساسات ادامه پیدا کند ،‌ممکن است فرد نتواند مانند روزها یا ماه های قبل زندگی کند و به کار و فعالیتادامه دهد ؛  لذا حالتی گذرا پدید خواهد آمد که گاه به یک بیماری جدید تبدیل خواهد شد .

انواع افسردگی و علائم آن


کلمات کلیدی:
مقابله با ضعف عضلات
ساعت ۱:٥٦ ‎ب.ظ روز سه‌شنبه ۱٤ آبان ۱۳۸٧  
تقویت عضلات

خستگی بدنی غالبا با ضعف عضلانی همراه است. خستگی و ضعف عضلات در "سرماخوردگی" یا در بیماری "سندرم خستگی مزمن" به وضوح دیده می شود.

اما ممکن است ضعف عضلانی در اثر بیماری های عصبی باشد. صدمه به عصب، یا ضربه بدنی و یا داشتن التهاب به مدت طولانی در بدن، باعث ضعف عضلانی و تحلیل عضلات در نتیجه استفاده نکردن از آنها می شود.ضعف ناگهانی عضله می تواند به علت بیماری های عصبی از قبیل MS باشد. در طی این ناتوانی ابتدا عضلات دست و پا دچار ضعف می شوند و بعد این ضعف در تمام بدن منتشر می شود و می تواند مشکلات تنفسی را به وجود آورد. این ضعف بر روی سیستم ایمنی فرد اثر می گذارد.برای نگه داری شکل عضله و توانایی عملکرد آن، باید هر روز، به طور مرتب از عضله ضعیف کار کشید.

درست عمل کردن و هماهنگی عضلات بستگی به عناصر مغذی و تغذیه درست دارد.

مواد مغذی لازم برای عضلات:


کلمات کلیدی: تغذیه ورزشی
بادام موجب استحکام استخوان ها می شود
ساعت ۱:٥٠ ‎ب.ظ روز سه‌شنبه ۱٤ آبان ۱۳۸٧  

بررسی ها نشان می دهد; بادام با داشتن مقدار زیادی چربی غیراشباع و کلسیم و منیزیم برای استحکام استخوان ها مناسب است.
 به گزارش ایسنا ، نتایج بررسی ها حاکی از آن است که بادام غنی ترین منبع غیرحیوانی کلسیم و فسفر بوده و به علت فیبر فراوان از سرطان روده بزرگ پیشگیری کرده و باعث کاهش سرطان دهانه رحم نیز می شود. گفتنی است، بادام پایین آورنده کلسترول مضر خون، کاهش دهنده بیماری های قلبی، مانع گرفتگی عضلانی بوده و از بروز آسم و ایجاد سنگ کیسه صفرا نیز جلوگیری می کند.


کلمات کلیدی: تغذیه ورزشی
آموزش گام به گام بسکتبال (۶)
ساعت ۱٠:٤٢ ‎ب.ظ روز یکشنبه ٥ آبان ۱۳۸٧  
بازیهای تیم ملی بسکتبال

شوت کردن

شوت، احتمالاً شناخته شده‌ترین مهارت اصلی است. تمام بازیکنان شما علاقه‌مند به گل زدن هستند واگر یک توپ و یک سبد در اختیار آنها قرار دهید، حتی یک تازه کار به شوت یا دریبل خواهد پرداخت.

شوت مهارتی است که می‌توان به تنهایی آن را تمرین کرد و اثرات آن فوراً ظاهر خواهد شد. این مهارتی است که بازیکنان از تمرین آن لذت می‌برند و بیشتر به آن می‌پردازند. اغلب مربیان عقیده دارند که همه بازیکنان می‌توانند شوتزنهای موفقی شوند، زیرا شوتزنهای خوب در نتیجه ساعتها، روزها و حتی سالها تمرین ساخته می‌شوند. همچنین باید پذیرفته شود شوتزنهای بزرگ باید دارای بعضی خصوصیات فیزیکی و هوشیاری نیز باشند. هر چند، هر بازیکن می‌تواند یک شونزن و پتالتی زن‌عالی شود. یکی از 2 هدف اصلی بسکتبال، انجام یک شوت خوب برای کسب امتیاز است ،هدف دیگرجلوگیری ازانجام همین عمل بوسیله حریف است.

شوتهای منطقه‌ای


کلمات کلیدی: قوانین ورزشی
ورزش و روانشناسی - Sport & Psychology
ساعت ۱٠:۳۱ ‎ب.ظ روز یکشنبه ٥ آبان ۱۳۸٧  

ورزش و روانشناسی

روانشناسى علم مطالعه رفتار انسان و روانشناسى ورزشى مطالعه رفتار ورزشى و کاربرد یافته هاى روانشناسى براى بهبود عملکرد و ارتقاى تندرستى است. از حوزه هاى مهم مورد مطالعه روانشناسى ورزشى که به ویژه در آمادگى قهرمانان کاربرد دارد آمادگى روانى براى عملکرد است که ورزشکار را براى مسابقه آماده مى سازد.

آمادگى روانى چیست ؟

همه ما با مراجعه به حافظه خود مى توانیم لحظاتى را در مسابقات ورزشى به خاطر آوریم که تیم یا ورزشکارى با وجود آمادگى کامل جسمانى و فنى به دلیل شرایط نامناسب روانى از ارائه بهترین عملکرد خود ناتوان مانده است.

ضعف آمادگى روانى در ورزشکارى که آمادگى جسمانى مطلوب دارد مانند اتومبیل آماده و پرسرعتى است که راننده اى ناشى و نا آماده درآن نشسته باشد.

هر قدر هم که جسم آماده و ورزیده باشد، اگر ذهنى که آن را هدایت مى کند فاقد ورزیدگى و آمادگى باشد جسم به درستى هدایت نخواهد شد.


کلمات کلیدی: