رژیم غذایی سالم، وزن متعادل و فعالیت بدنی منظم گامی در حفظ سلامت
ساعت ۱۱:٥٩ ‎ق.ظ روز پنجشنبه ۱٧ دی ۱۳۸۸  

امروزه، دیابت یکی از مهمترین مشکلات بهداشتی- درمانی و اجتماعی- اقتصادی جهان محسوب می شود به گونه ای که بیش از 150 میلیون نفر در دنیا مبتلا به این بیماری هستند. از آنجا که خود بیماران و خانواده های آنها عمده ترین نقش را در درمان دیابت به عهده دارند، کسب اطلاعات لازم درباره دیابت به شیوه های گوناگون آموزشی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
به گزارش  ایسنا ; بیماری دیابت در اثر ناتوانی بدن در تولید انسولین، کاهش یا عدم اثر انسولین در سوخت و ساز مواد قندی پدید می آید. انسولین ماده ایست که در بدن توسط غده لوزالمعده تولید می شود و باعث می گردد قند یا به عبارتی مهمترین منبع انرژی بدن مورد استفاده قرار گیرد.
مبتلایان به دیابت باید یاد بگیرند که چگونه قند خون خود را کنترل کنند تا از عوارض، حاد و مزمن بیماری پیشگیری و یا در صورت بروز آن را درمان کنند.
افراد دیابتی می توانند با یک برنامه غذایی درست، فعالیت بدنی منظم و نگهداری وزن در حد ایده آل، به کنترل مطلوب قند خون برسند. نگهداری وزن در میزان طبیعی به کنترل چربی های خون و کاهش فشار خون نیز کمک می کند. تعدادی از مبتلایان به دیابت برای کنترل قند خون طبق نظر پزشک به مصرف قرص های خوراکی پایین آورنده قند خون یا انسولین نیاز دارند.
کنترل قند خون مساوی است با فعالیت بدنی منظم در کنار یک برنامه غذایی درست
رژیم غذایی سالم برای بیماران دیابتی


استفاده از هرم مواد غذایی به شما کمک می کند تا برای تغذیه صحیح از غذاهای متنوع استفاده کنید. زمانی که غذاهای متنوع می خورید ویتامین ها و مواد معدنی لازم نیز به بدنتان می رسد. سعی کنید هر روز از هر گروه از مواد غذایی نام برده شده در هرم زیر استفاده نمایید.
مواد نشاسته ای شامل انواع نان، غلات، حبوبات، انواع خمیرها یا سبزیجات نشاسته ای است که در هر وعده غذایی باید از آن استفاده کرد. ممکن است شنیده باشید که مبتلایان به دیابت نباید مواد نشاسته ای بخورند ولی به خاطر داشته باشید که این توصیه دیگران را هرگز اجرا نکنید. خوردن مواد نشاسته ای برای سلامت هر فرد لازم و ضروری است.
مصرف مواد نشاسته ای سبب کسب انرژی، ویتامین ها، مواد معدنی و فیبر می شود. غلات کامل مفیدتر از بقیه غلات است زیرا باعث رساندن بیشتر مواد معدنی، ویتامین و فیبر به بدن می شود فیبر موجود در غذاهای گیاهی که جزئی غیرقابل جذب است، به کارکرد درست روده ها کمک می کند.
یک واحد ماده نشاسته ای شامل یک برش یا 30 گرم نان (سنگک، تافتون، بربری) یا 3 عدد بیسکویت معمولی یا یک عدد سیب زمینی کوچک یا یک سوم لیوان برنج پخته یا یک سوم لیوان عدس پخته 2 واحد حاوی2 برش نان یا یک عدد سیب زمینی پخته+ یک یک عدد بلال (تقریبا 15 سانتی متر) 3 واحد شامل یک عدد سیب زمینی آب پز5 + قاشق غذا خوری برنج پخته+ برش نان می شود ممکن است فقط لازم باشد یکی از مواد فوق یا 3 واحد ماده نشاسته ای را مصرف کنید. اگر به خوردن بیش از یک نوع کربوهیدرات در هر وعده غذایی نیاز داشتید از مواد نشاسته ای مختلف استفاده نمایید.
بهترین راه برای خرید، پخت و خوردن مواد نشاسته ای این است که سعی کنید نان های حاوی غلات کامل (نان سنگک، نان جو و...) تهیه کنید. مواد نشاسته ای پرچربی و سرخ شده مانند چیپس ذرت، چیپس سیب زمینی، شیرینی، بیسکویت و... کمتر مصرف کنید. ماست و شیر کم چربی یا بدون چربی تهیه و به جای سس مایونز از خردل یا آب لیمو استفاده کنید.
به جای کره، روغن های حیوانی یا مارگارین از روغن مایع (ذرت، آفتاب گردان و...) استفاده کنید.
مصرف سبزیها برای تمامی افراد مفید است. سعی کنید هر روز سبزیهای خام و پخته استفاده نمایید. مصرف سبزی ها باعث رساندن ویتامین ها، مواد معدنی و فیبر به بدن شما می شود. البته انرژی تولید شده از مصرف سبزی ها بسیار اندک است.
تعداد واحد سبزی هایی که باید در طول روز مصرف کنید به میزان انرژی روزانه مورد نیاز و غلظت قند خون شما بستگی دارد. یک واحد از گروه سبزی ها شامل یک عدد هویج پخته یا یک سوم لیوان لوبیا سبز یا قارچ پخته 2 واحد حاوی یک عدد هویج پخته+ یک کاسه (کوچک) سالاد یا یک عدد گوجه فرنگی متوسط 3 واحد نصف لیوان سبزیجات پخته یا خام خرد شده (گل کلم، ذرت و...)+ یک عدد گوجه فرنگی متوسط+ سه چهارم لیوان آب سبزی ها می شود ممکن است یک واحد یا بیشتر از سبزی ها مورد نیاز روزانه شما باشد. اگر روزانه بیش از یک واحد سبزی ها مورد نیاز است، سعی کنید از انواع مختلف سبزی ها استفاده نمایید.
سعی کنید از سبزی های خام یا پخته بدون چربی یا کم چربی مصرف نمایید. می توانید سبزی ها را بدون چربی نیز طبخ کنید. از پیاز و سیر در غذاها استفاده و به جای سس از آبغوره یا آب لیمو در سالاد استفاده کنید. در حین پخت به سبزی ها یک قطعه گوشت قرمز یا مرغ اضافه کنید. بهتر است سبزی ها سریعا بپزید و سعی کنید آنها را در کمی آب جوش بجوشانید.
اگر سبزی را بصورت سرخ کرده مصرف می کنید باید از روغن های مایع نظیر روغن زیتون، ذرت و یا آفتابگردان به مقدار بسیار کم استفاده نمایید.
مصرف میوه ها برای همه افراد لازم و ضروری است. با مصرف میوه می توان انرژی، ویتامین ها (A,C)، مواد معدنی و فیبر را به بدن رساند. تعداد واحدهای میوه که در طول روز مصرف می کنید به میزان کالری مورد نیاز و غلظت قند خون شما بستگی دارد.
یک واحد از گروه میوه ها شامل یک واحد نصف لیوان آب پرتقال یا یک عدد سیب کوچک (یا هلو یاکیوی یا پرتقال) یا نصف گریپ فروت یا 2 قاسق غذا خوری کشمش 2 واحد نصف موز بزرگ (5/22 سانتی متر)+ یک عدد و نصفی انجیر خشک یا یک و یک چهارم لیوان توت فرنگی می شود ممکن است به مصرف یک یا 2 واحد میوه در طول روز نیاز داشته باشید. در صورتی که در طول روز بیش از یک واحد باید میوه بخورید، سعی کنید از انواع میوه ها استفاده نمایید.
سعی کنید میوه ها را بصورت خام مصرف کنید. میوه های خشک شده در واقع شکل تغلیظ شده هستند که مقادیر زیادی قند دارند، بنابراین باید به میزان اندکی مصرف شوند. انگور دارای قند زیادی است که اگر آنرا به مقدار زیاد مصرف کنید برکنترل قند خون شما اثر می گذارد. در هنگام خرید سعی کنید میوه های کوچک تر انتخاب کنید. خوردن میوه ها بصورت کامل بهتر از مصرف آب میوه ها است.از آب میوه صددرصد طبیعی و بدون شکر اضافه شده استفاده کنید. از دسرهای آماده که چربی و قند بالایی دارند استفاده نکنید. همچنین به منظور پیشگیری از یبوست و دیگر عوارض گوارشی سعی کنید تاحد امکان میوه ها را با پوست مصرف کنید


کلمات کلیدی: