مژده به چاق ها در ماه رمضان
ساعت ۱:٠٩ ‎ق.ظ روز سه‌شنبه ٢٦ امرداد ۱۳۸٩  

پرهیز از پُرخوری در ماه رمضان 4 تا 8 کیلو وزن را کاهش می دهد

افطار

روزه داران با داشتن برنامه ریزی مناسب غذایی و پرهیز از پُرخوری در زمان افطار و سحر می توانند بین 4 تا 8 کیلو از وزن خود را کاهش دهند.   

دکتر سعید حسینی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا گفت: رعایت برنامه ریزی صحیح تغذیه در ایام ماه مبارک رمضان برای روزه داران از اهمیت بسیاری برخوردار است تا بتوانند آمادگی لازم را برای بهره گیری از برکات معنوی و مناجات با پروردگار را به نحو بسیار مطلوب به انجام برسانند.

وی با اشاره به این که زیاده خوردن به بدن انسان آسیب می رساند ادامه داد: از نظر علمی زیاده روی کردن در خوردن انواع غذاها، چربی ها و قندها، مشکلات و بیماری هایی از قبیل فشار خون، دیابت، قلبی و عروقی، آتروز و حتی ریسک سرطان را افزایش می دهد.

این متخصص تغذیه با بیان این که موج چاقی در دنیا به راه افتاده است اظهار داشت: ماه مبارک رمضان تمرینی است برای کم خوری و دوری از پُرخوری و با رعایت مقدار مصرف و تامین نیازهای غذایی در حد قابل قبول در این ماه می توان از زیان های ناشی از کمبود غذایی در امان بود.

حسینی تصریح کرد: اغلب افراد جامعه پس از ماه رمضان دچار اضافه وزن می شوند در حالی که یک روزه دار با برنامه ریزی تغذیه ای می تواند معادل غذای مورد نیاز روزانه خود را به جای چند وعده، در دو وعده افطار و سحری دریافت کند و از این رو در اکثر موارد کاهش وزن اتفاق می افتد و این کاهش وزن به علت سوزاندن مقداری از چربی های ذخیره ای بدن است.

وی در مورد نوجوانان روزه دار و در حال رشد توصیه کرد نوجوانان برنامه غذایی ایام روزه داری را به گونه ای انتخاب کنند که میزان کالری و پروتئین توصیه شده روزانه را در دو وعده افطار و سحری دریافت نمایند و از خوردن غذاهای پُرحجم ، کم کالری و بسیار آبکی در افطار خودداری کنند و حتما برای صرف سحری از خواب برخیزند.


این متخصص تغذیه اضافه کرد : نوجوانان باید سبزیجات تازه، میوه و مقدار کافی آب و نوشیدنی ها مثل چای کم رنگ، آب میوه را در فاصله افطار تا سحر مصرف کنند. نوشیدن آب فراوان در وسط غذا یا بلافاصله پس از مصرف غذا، نیز موجب رقیق شدن شیره گوارشی و اختلال در هضم غذا می شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به ساعات طولانی روزه داری در فصل تابستان اضافه کرد: لازم است حداقل در ساعات روزه داری از فعالیت های سنگین ورزشی که موجب تشنگی آن ها می شود و نیازهای غذایی آن ها را به شدت افزایش می دهد، خودداری کنند.

حسینی گفت: غذای افطاری برای اعضای خانواده می تواند مجموعه ای از صبحانه مانند چای شیرین و شیر ولرم و مصرف مقداری کمی نان و پنیر به همراه سوپ و یا با فاصله ی یک تا 2 ساعت شام با اندکی تغییر و کاهش حجم باشد که به آرامی اما در یک وعده میل کنند.

به گفته وی در فاصله افطار تا سحر از خوردن تنقلات خودداری کنند تا معده آن ها به هنگام صرف سحری به طور کامل خالی و آماده غذای سحر باشد.

این متخصص تغذیه به مصرف میوه و سبزی در وعده های سحر و افطار تاکید کرد و گفت میوه ها و سبزیجات به دلیل ماندگاری بیشتری که در بدن دارد ضمن این که سیری طولانی تری را ایجاد می کند حاوی مقدار زیادی آب است که با تامین آب مورد نیاز بدن از بروز تشنگی جلوگیری می کند.

این متخصص تغذیه افزود:مصرف مواد پروتئین دار مثل گوشت، لبنیات و به خصوص ماست در وعده سحری ضمن ایجاد سیری طولانی تر، مانع از بروز تشنگی می شود.

حسینی با اشاره به این که مصرف مواد چرب و نمک توصیه نمی شود، گفت: مصرف مواد پُر چرب هر چند انرژی بیشتری می دهد، اما باعث تشنگی بیشتری هم می شود علاوه بر این کربوهیدرات ها و مواد قندی نیز ایجاد تشنگی بیشتری می کند و مصرف آن ها در وعده سحری توصیه نمی شود.

وی خاطر نشان کرد: مواد قندی به لحاظ این که زودتر از معده عبور می کند و زودتر هضم می شود زودتر هم ایجاد گرسنگی می کند و بهتر است مصرف این گونه مواد بیشتر در وعده افطار در حد مجاز استفاده شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با تاکید بر این که مصرف نوشیدنی های گازدار به هیچ وجه در ماه رمضان توصیه نمی شود، گفت: نوشیدنی های گازدار ادرار آور است و این عامل باعث می شود نه تنها خوردن آن ها آب مورد نیاز بدن را تامین نمی کند، بلکه با مصرف آن ها، آب بدن به میزان بیشتری دفع شود.


کلمات کلیدی: تغذیه ورزشی