خوردن میوه و سبزیجات در ایام امتحانات توصیه شده
ساعت ۱٢:٢٩ ‎ق.ظ روز دوشنبه ٦ خرداد ۱۳۸٧  

یکی از دغدغه هایی که معمولا خانواده ها در ایام امتحانات با آن روبرو هستند، مساله تغذیه دانش آموزان و دانشجویان است و این که در ایام امتحانات با توجه به افزایش فعالیت های ذهنی چه مقدار کالری مورد نیاز است.
دکترعلیزاده متخصص تغذیه درگفت وگو با ایسنا، گفت: فعالیت های ذهنی به تنهایی نیاز به کالری را به طور محسوس افزایش نمی دهد. درمتابولیسم پایه سهم فعالیت های فکری از کل کالری مورد نیاز محدود است. بنابراین برخلاف تصورات با افزایش ساعت های مطالعه نیاز به دریافت کالری اضافی نیست; بلکه مهم نوع غذا و میزان مصرف آن است.
وی با بیان این که استرس در ایام امتحانات قدری نیاز به کالری را افزایش می دهد، ادامه داد: هورمون هایی که در برابر استرس ترشح می شوند، برخلاف انسولین عمل کرده و باعث می شوند قند خون مقداری بالا رود. استرس معمولا متابولیسم پروتئین ها را افزایش می دهد، بنابراین میزان بیشتری از پروتئین ها در بدن شکسته می شود.
این متخصص تغذیه با تاکید برمصرف انواع پروتئین ها در ایام امتحانات گفت: در فصل امتحانات به مصرف پروتئین ها به ویژه پروتئین هایی که ارزش بیولوژیک بالایی دارند باید توجه شود. انواع گوشت، لبنیات و تخم مرغ از این دسته پروتئین ها هستند.
وی صبحانه را یک وعده غذایی اصلی دانست که نباید از آن غفلت کرد و ادامه داد: هنگام صبح قدری فعالیت فیزیکی و سپس صبحانه سرشار از مواد پروتئینی مانند تخم مرغ، عسل، نان و لنبیات کارایی فکری و ذهنی را افزایش می دهد.
دکتر علیزاده با بیان اینکه برخی به اشتباه به منظور افزایش مصرف کالری در فصل امتحانات از قندهای ساده استفاده می کنند; تصریح کرد: سطح قندهای ساده  در خون در برابر استرس و شرایط هورمونی ابتدا بیش از حد نیاز بالا رفته و سپس کم می شود که این امر سردرد، حالت تهوع و سرگیجه را به دنبال دارد. این در حالی است که با استفاده از قندهای مرکب، مواد نشاسته ای، مواد پروتئینی و دارای فیبر هم نیاز به کالری تامین شده و هم در طول روز حین فعالیت، انرژی لازم برای دانش آموزان فراهم است.
این متخصص تغذیه همچنین مصرف میوه و سبزیجات را در ایام امتحانات توصیه و تصریح کرد: مصرف میوه و سبزیجات برطرف کردن اختلالات هضم را به دنبال دارد. همچنین برخی با قرار گرفتن در شرایط استرس ممکن است دچار یبوست شوند که مصرف این مواد می تواند از بروز یبوست پیشگیری کند.
وی ادامه داد: با توجه به گرمای هوا مصرف آب فراوان توصیه می شود. این در حالی است که مصرف آب به همراه غذا بویژه در شرایط استرس مشکلات هضمی را تشدید می کند. بنابراین آب باید در بین وعده های غذایی مصرف شود.
دکترعلیزاده مصرف مواد غذایی حاوی لستین را در بهبود عملکرد مغز موثر دانست و گفت: لستین در موادی مانند جو، سبوس گندم، سویا، کشمش و برگه زردآلو به میزان کافی موجود است. بنابراین در ایام امتحانات که حجم فعالیت های فکری و ذهنی افزایش می یابد استفاده از مواد غذایی حاوی لستین توصیه می شود.


کلمات کلیدی: